موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، آزادراه حرم تا حرم بزرگترین پروژه تاریخ کشور ، ،
برچسبها:
آیین زائران پیادهی حرم امام رضا (ع) در روز 28 ماه صفر بهطور مشروط در فهرست میراث معنوی ملی ثبت شد.
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در هفتمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت میراث ناملموس که در استان سمنان برگزار شد، استانهای مختلف کشور پروندههای خود را ارائه کردند و تا کنون حدود 23 پرونده از ثبت در فهرست میراث ناملموس جا ماندهاند. در این میان، خراسان رضوی با ثبت پنج بازی محلی، بیشترین تعداد بازی را ثبت کرده است. همچنین خراسان شمالی بیشترین نان سنتی را معرفی کرده و توانسته است 10 نان سنتی خود را ثبت ملی کند. خوزستان یکی از استانهایی است که تعداد زیادی پروندهی مشروط و رد شده داشت، بهطوری که هر هشت پروندهی انجمن موسیقی شوشتر بهشکل مشروط ثبت شدند و سه پروندهی دیگر هم امکان ثبت در فهرست میراث معنوی را پیدا نکردند. به گزارش ایسنا، در این همایش تا کنون 227 اثر در فهرست میراث معنوی ثبت شدهاند که 11 پرونده، مشروط بودند و 23 پرونده هم بهعلت نداشتن شأن ملی رد شدند. در این میان، استان سمنان با 40 پرونده بیشترین تعداد پرونده را ارائه کرد. همچنین آذربایجان غربی با وجود آنکه پیش از این پروندههایی را ارائه کرده بود اصلا در همایش حضور پیدا نکرده است. این همایش امروز در شهرستان شاهرود استان سمنان پایان مییابد. انتهای پیام
موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، آذربایجان غربی در همایش ثبت میراث ناملموس نبود ، ،
برچسبها:
امام جمعهي مشهد گفت: نقش امام رضا(ع) در جلوگيري از بلاي ارتجاعي که به سراغ اسلام آمده بود، نقطه عطفي در تاريخ مسلمين به شمار ميآيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجتالاسلام علمالهدي در همايش بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نيشابور در فرهنگسراي سيمرغ اين شهر با بيان اين مطلب گفت: روشنگريها و افشاگريهاي امام رضا(ع) در دوران خلافت مامون عباسي، در راستاي مقابله با توطئههايي بود که براي نابودي اسلام برنامهريزي شده بود.
وي با اشاره به حديث سلسلهالذهب که از سوي امام رضا(ع) در نيشابور بيان شد، گفت: اين حديث داراي بار معنوي و محتوايي بسيار بالايي است؛ اين حديث حق حاکميت را در اسلام از آن خدا ميداند و مظهر حاکميت خداوند پس از پيامبر اکرم(ص) در جامعه، امام است.
در ادامه اين مراسم حجتالاسلام عبدالجواد غرويان، امام جمعه نيشابور نيز طي سخناني اظهار داشت: شخصيت امام رضا (ع) به گونهاي است که ايشان به عنوان عالم اهل بيت(ع) معرفي شده است.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه تاريخ تمام مواليد و شهادتهاي ائمه بر اساس سال قمري است، بهتر است براي سال آينده اين مراسم بر اساس سال و روز قمري برگزار شود.
حسن شاملي، دبير ستاد بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نيشابور - نيز درباره برنامههاي بزرگداشت اين روز گفت: برنامههاي مختلف فرهنگي از 8 تير ماه آغاز و تا 22 تيرماه ادامه خواهد داشت.
وي افزود: کميتههاي مختلفي براي برگزاري هر چه بهتر اين مراسم شکل گرفته که اميدواريم بتوانيم به همت همه مسوولان و توليت آستان قدس رضوي گام هاي موثري براي ترويج فرهنگ حديث سلسله الذهب برداريم.
وي گفت: تاسيس دبيرخانه دائمي حديث سلسله الذهب، تاسيس مراکز فرهنگي و پژوهشي، ساخت يادمان حديث سلسله الذهب در ورودي شهر، انتشار نشريه سلسله الذهب، ساخت بوستان و دانشگاه سلسله الذهب، پيگيري بزرگداشت کنگره فضل بن شاذان و ثبت اين رويداد مهم به عنوان روز ملي از جمله مواردي است که ميتواند به برگزاري هر چه بهتر اين مراسم در سالهاي آينده کمک كند.
بر اساس اين گزارش بنا بر اعلام مورخان سالروز ورود امام رضا(ع) به نيشابور در دهم تيرماه مصادف با سال 200 هجري قمري اعلام شده است.
انتهاي پيام
موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، امام جمعه مشهد در مراسم بزرگداشت سالروز ورود امام رضا (ع) به نيشابور: نقش امام رضا(ع) در جلوگيري از بلاي ارتجاعي که به سراغ اسلام آمده بود، يك نقطه عطف است ، ،
برچسبها:
بسم الله الرحمن الرحیم
(1) در صفحه 255 گذشت كه «ماء معين» يعنى آب زلال جارى، در آخر سوره تبارك تفسير بامام زمان ارواحنا فداه شده است و در اينجا نيز مقصود آن حضرت ميباشد.
(2) يعنى: مدارسى كه در آن آيات خدا خوانده ميشد، از آهنگ تلاوت خالى شده، و محل وحى خدا همچون بيابان هموار گشته است.
(3) اعراف- 186.
(5) كرخ از روزگار نخست محله شيعهنشين بغداد بوده «مسجد براثا» و خانه شيخ مفيد و سيد مرتضى و شيخ طوسى و ديگر دانشمندان شيعه در آنجا بوده است.
(7) منظور از علم (بفتح لام) كه از ميان خلق برداشته مىشود، كنايه از وفات خود آن حضرت يا غيبت امام زمان است، زيرا هر امامى علم هدايت خلق و پرچم فضيلت است و در دعاى ندبه ميخوانيم
موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، رواياتى كه از امام رضا (ع) درباره ی امام زمان(عج) رسيده است ، ،
برچسبها:
مجيد پورولي كلشتري از نگارش و چاپ رماني با عنوان «اقيانوس مشرق» كه دربارهي امام رضا (ع) است، خبر داد.
اين نويسنده در توضيحي در اينباره به خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: «اقيانوس مشرق» رماني آموزشي در 200 صفحه است كه با موضوع امامشناسي نگارش يافته است. در اين رمان كه با محوريت شخصيت امام رضا (ع) نوشته شده است، دربارهي چيستي امام و علت و فلسفهي وجودي امامان بحث ميشود، به نوعي كه در پايان آن مخاطب به يك شناخت دربارهي فلسفهي وجودي امامان ميرسد. كلشتري ادامه داد: اين رمان برههي زندگي امام رضا (ع) را روايت ميكند، ولي شخصيت خود امام در آن حضور فيزيكي ندارند، بلكه رمان دربارهي ايشان است. نگارش اين رمان حدود شش ماه طول كشيده است. به گفته او، اين رمان هماكنون توسط بنياد ادبيات داستاني ايرانيان چاپ شده است. او همچنين گفت: اين روزها مشغول نوشتن طرح رمان ديگري با موضوع شخصيت حضرت زهرا (س) هستم. انتهاي پيام
موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، ورولي كلشتري رماني دربارهي امام رضا (ع) نوشت ، ،
برچسبها:
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در مرو، مرو یکی از چهار شهر قدیمی خراسان بزرگ است که به همراه شهرهای نیشابور، بلخ و هرات، قدمتی بسیار کهن داشته اما به نسبت دیگر شهرهای ذکر شده، ناشناخته باقیمانده است. از اینرو در این گزارش سعی خواهد شد خوانندگان محترم با این شهر تاریخی که زمانی میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) بوده است، بیشتر آشنا شوند.
مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با قدمت 2 هزار ساله در تاریخ تمدن بشری جایگاهی والا و باشکوه را دارا است. این شهر که حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نهتنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومتها حائز اهمیت بوده است. دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلام دارای کتابخانههایی بوده است که مورد استفاده دانشمندانی قرار میگرفت که از نقاط مختلف بدان شهر روی میآوردند. شهر مرو بهواسطه نزدیکی به «خوارزم» و «ماوراء النهر» از یکطرف و اتصال آن به سرخس و نیشابور از طرف دیگر از نظر نظامی و تجاری و تا زمان مأمون نیز همیشه دارالملک خراسان بوده است. مرو که اکنون سالهاست نام آن از صفحات جغرافیایی خراسان خارج شده است در طول مدت تاریخ، شاهد وقایع و حوادثی تاریخی و ماندگاری بوده به همین جهت شاید بیمورد نباشد شرحی از بقایای تاریخی باقی مانده و همچنین موقعیت شهر مرو در اینجا ذکر و از این شهر فراموش شده یاد کنیم. دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم مجموعه تاریخی فرهنگی مرو قدیم با وسعتی بیش از 2 هزار هکتار در حومه شهر «بایرامعلی» در 20 کیلومتری شهر کنونی مرو جدید و حدود 450 کیلومتری جنوب شرقی عشقآباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع شده و آثار تمدنی دورانهای مختلف تاریخی و باستانی از شش قرن پیش از میلاد و همچنین دوران اسلامی را در خود جای داده که به عبارت دیگر آن را به مروارید شرق آسیا تبدیل کرده است. در این میانه، شهر مرو کهن در زیر یک تپه باستانی بسیار وسیع و گسترده همچنان آرام گرفته است. مرو قدیم در حقیقت همین تپه باستانی و اطراف آن بوده که از بزرگترین مناطق باستانی در آسیای مرکزی، ایران و آسیای صغیر میباشد. این منطقه بکر و دست نخورده همچنین نشانههایی از بناها، مکانها و آرامگاههایی را دارد که سابقه آن به «دارای اول» در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز میگردد. دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم همچنین کتیبههایی در موزه تاریخی شهر مرو موجود است که اخباری پیرامون وقایع دولت هخامنشی در آن آمده که قدیمیترین آن «مارگوش» نامگذاری شده است. این در حالی است که براساس کاوشهای باستان شناسان که طی چند سال اخیر انجام شده است، آثار جدیدی کشف شده که برخی از آنها تاریخ هزار ساله تمدن ابن منطقه را تأیید میکند. همچنین مرو قدیم از دوره هخامنشیان تا دوره استیلای مغول یکی از مراکز مهم صنعتی، تجاری و کشاورزی به حساب میآمد و در مسیر کاروانهایی قرار داشت که ایران را به آسیای مرکزی و چین پیوند زده است و همچنین که راه تجاری چین به اروپا هم همین مسیر بود. مرو قرون وسطی نیز بزرگترین مرکز صنعتی بوده است به طوری که پس از حفاریهای باستان شناسان طی سالهای اخیر، کارخانههای ریختهگری، مس، کوزهگری و خرمن کوبی آرد در آن پیدا شده است و وجود نشانههایی از محله نجاران و آهنگران هر گردشگری را به تفکر وا میدارد. همچنان که وجود سکههایی قدیمی کشف شده رشد تجارت و گسترش بازرگانی را در مرو قرون وسطی نشان میدهد. در اواخر قرن یازدهم میلادی، مرو پایتخت سلجوقیان شد و در این زمان بود که شاعر بزرگ شرق، «عمرخیام» تحقیقات نجومی خود را در رصدخانه بزرگ آن دنبال کرد همان طور که چندی پیش از وی «ابوعلی سینا» در مرو طبابت میکرد. دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم همچنان که در یکی از پارکهای شهر، نمادی از آرامگاه خیام ایجاد شده است که میتواند یادآورحضور خیام در مرو قدیم باشد. در قرن دوازدهم نیز مرو به اوج رشد و پیشرفت رسید بهطوری که در آن زمان در شهر 10 کتابخانه بزرگ وجود داشت اما در زمان حمله مغول، این شهر را کاملا به ویرانه تبدیل کرد. بهطورکلی مرو مجموعهای از چندین شهر و سایت باستانی است که در دورههای مختلف به قدرت رسیده و نابود شدهاند که از جمله مهمترین این آثار و سایتهای باستانی عبارتند از، ارگ قلعه (قرن 6 پیش از میلاد)، گبر قلعه (1000 سال پیش از میلاد) قزقلعه بزرگ (قرن 6 میلادی)، قز قلعه کوچک (قرن 7 میلادی)، سلطان قلعه (قرن 10 تا 13 میلادی)، عبدالله خان قلعه (قرن 15 میلادی)، بایرامعلی قلعه (قرن 18 میلادی) و ویرانههایی از معابد مسیحی و صومعههای بودایی در «گرکالا»، که همگی نشان دهنده حیات و وجود تمدن در این شهر طی دورههای مختلف هستند. همچنین در اطراف محوطه تاریخی مرو، آثاری از شهرها و آبادیهایی دیده میشود که بعنوان اولین سکونتگاههای بشر در این منطقه شناخته شدهاند که از جمله این مناطق عبارتند از سکونتگاه باستانی جانعلی (قرن 1و 2 میلادی)، تلختان و دندانقان، در قرن 12 میلادی، کوشک (قرن 9 تا 13 میلادی) میباشد. از مرو باستان امروزه بناها و ویرانههایی مربوط به دورههای مختلف باقیمانده که نشانهی تداوم و تحول تمدن در این منطقه است. اهمیت این منطقه تنها به واسطه سابقه تاریخی درخشان و ماندگاری ابنیه بجا مانده از آن زمان نیست، بلکه سابقه اسلامی این شهر کهن نیز برای مسلمانان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است. مرو از شهرهای قدیمی خراسان قدیم بود که در سال 22 هجری قمری توسط «احنف بن قیس» فتح شد، مرو در دوره خلفای اموی به دلیل اسلام ستیزی و سیاستهای نژاد پرستانه به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی عباس از مرو آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون مرکز خلافت عباسی به مرور منتقل شد. از زمان ورود حضرت رضا علیه السلام یعنی در سال 201 ق تا زمان شهادت ایشان در سال 203 ق، حوادث گوناگونی در پیرامون امام روی داد که مناظرها، گفتوگوهای امام و مامون، و همچنین ماجرای ولایت عهدی در طی این مدت بر اهمیت منطقه مرو در زمان حاضر به لحاظ جایگاهی که حضرت رضا علیه السلام در 2 سال آخر عمر پربرکتشان داشتهاند، دارا است. اما متأسفانه به علت کوتاهیهایی که مسئولین فرهنگی کشور ترکمنستان در نگهداری شایسته از آثار بجامانده از آن دوران سرنوشت ساز و تاریخی داشته است، اکنون تنها دیوارههایی خرابه از آن ایام تنها به یادگار مانده است و دیگر نشانی از عظمت کاخ مامون و خانه ساده و محقر حضرت رضا چیز دیگری باقی نمانده است. این درحالی است که طی چند سال اخیر و به علت پیگیریهای مستمر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در احیا قدمگاه مبارک حضرت رضا در مرو قدیم و ثبت این منطقه تاریخی در آثار یونسکو این منطقه رونق خاصی به لحاظ وجود حضور زائرین و مردم محلی به خود گرفته است. لازم به یادآوری است که این منطقه تاریخی با این وجود همواره مورد توجه سیل عظیمی از مردم منطقه خصوصا ساکنین نواحی همجوار بوده بهطوری که مردم محل با آداب و رسوم خاص خود و با ارادتی که همواره نسبت به اهل بیت دارند از نقاط دور و نزدیک کشور ترکمنستان به زیارت و بازدید از محل زندگی حضرت رضا و دیگر اماکن تاریخی بجامانده از آن دوران تاریخی آمده و زیارت این منطقه را همسنگ زیارت آرامگاه حضرت رضا در مشهد میدانند. این در حالی است که در گفتوگویی کوتاه با زائرینی که بعضا صدها کیلومتر را برای زیارت دیوارههای بجامانده از زمان حضور حضرت رضا (ع) طی کردهاند، این نتیجه به دست میآید که ترکمنها در سخنان خود از امام رضا به عنوان یک دانشمند بزرگ تعبیر میکنند.نگاه آنان به امام علیه السلام نگاهی عینی است و مایلند از این امام بزرگوار و رفتار ایشان الگو بگیرند. در این راستا مردی که خود را «رشید» معرفی میکند، با دادن نام «امام طلایی» به امام رضا (ع) اظهار داشت، این محل یک مکان بسیار مقدس است و من در این محل خودم را در مقابل مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و زائر مقبره آن حضرت احساس میکنم زیرا من چند بار به ایران سفر کرده و از اهمیت و ارج و قرب آرامگاه آن حضرت و احترام مسلمانان جهان و زائران آن محل به این امام بزروگوار آگاهم. این زائر ترکمن که از فاصله حدود 200 کیلومتری از منطقه «یولوتان» استان مرو برای زیارت به اماکن تاریخی و اسلامی مرو قدیم به همراه خانواده خود آمده است در پاسخ به سؤال چگونگی اطلاع شما از این مکان اظهار داشت، سال گذشته ایرانیان به این محل آمده و مراسم باشکوهی در گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت برگزار کردند که و از آن زمان نیز این محل برای ما ارزنده شد و جایگاه معنوی بالاتری یافت. این در حالی است که قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مرو قدیم اینک با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جان تازهای بهخود گرفته است و به صورت خودجوش در حال احیا است و با توجه به فقدان سادهترین امکانات برای زائران این مکان مقدس، احداث یک مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه امام رضا(ع) و شخصیتهای بزرگ اسلام که در این منطقه وفات کردهاند و در این محل مدفون گشتهاند، یک امر ضروری است که باید دولتمردان جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با مشارکت خود این محل را طبق شأن و عظمت آن حضرت سر و سامان دهند. همچنین انجام عملیات کاوشگری باستانشناسی بیشتر در محل قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در محوطه کاخ مامون الرشید در مرو قدیم از دیگر پیشنهادی است که میتواند یک کار مهم و مشترک علما، دانشمندان و باستانشناسان ایرانی و ترکمنی باشد و یقین داریم که براثر کاوشهای باستانی جدید رازهای نهفه زیادی این سرزمین مقدس کشف خواهد شد و مردم میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه زندگی و خلاقیت حضرت امام رضا(ع) در سرزمین مرو قدیم بدست آورند. همچنین در این منطقه باستانی با قدمتی به طول تاریخ، دیگر ابنبههایی پس از اقامت حضرت رضا موجود است که نظر هر زائر و گردشگری را به خود جلب میکند.
موضوعات مرتبط: اخبار روز امام(ع) ، خانه امام رضا (ع) کجاست ، ،
برچسبها: